Monday 12 March 2007

Samtal om vuxna saker

detta samtal ägde nyss rum i köket:

Filip (snart 10 år): mamma, varför har du kondomer i medicinskåpet?
Jag (snart 33 år): men, det har vi ju pratat om förr..
F: jaha, om du och herman...?
J: ja, fast nu är ju inte herman o jag tillsammans mer, men OM jag kanske träffar nån annan så kan det ju vara bra. att ha.
F: ja..tänk om det kommer spermier.
J: ja, men då kommer de ju i kondomen.
F: ja..
J: annars kan det ju bli en bebis.
F: varför vill inte du ha fler barn, mamma?
J: jag tror inte jag skulle orka ta hand om flera barn. jag vill ju orka ta hand om dig och alvin så bra jag kan.
F: men jag vill ha en lillasyster!
J: fast det är ju inte säkert att det skulle bli en syster om jag fick ett till barn. tänk om det skulle bli en till bror?
F: nej, jag VET att det skulle bli en syster!
J: jaså..?
F: snälla, snäääälla? kan du inte få ett till barn? pappa har ju bara pojkspermier.
J: haha.. ja, kanske. men jag vill inte ha flera barn.
F: nu ska jag göra läxan!



mina barn vet naturligtvis inte om att jag är gravid. usch, fan vad hemskt det känns. men det går inte. även om det skulle vara en syster så går det inte :(

9 comments:

enAnnan said...

*kramar om*
Lilla vän,det du går igenom nu är skitjobbigt.
Been there, done that...

Men du orkar och du kan. Jag håller på dig - hela tiden.

Snart hockey!!

Många kramar

Nostalgia said...

anna, jao. men det känns så taskigt.

jag är pessimist idag o tror HV vinner.. :/
kramar!

Anonymous said...

Mitt i eländet tycker jag ändå att det är kanon att du törs vara så "öppen" med dina barn.

Det är jag också, för jag anser att man inte ska göra någon stor grej av det hela...

Men jag tänker på dig på riktigt, ska du veta. Och jag har också varit där, även om jag själv inte fick välja utväg. KRAM.

Nostalgia said...

elli, fast de vet ju inte.. det. det skulle kännas otroligt elakt att tala om det. går ju inte.

det är ju bättre att prata om sånt som kondomer o grejer, o avdramatisera det lite. så att de kanske vågar prata med mig om sånt sen. och vet att det är viktigt.

tack :) kramar!

Anonymous said...

Hej! Här sticker man på semester och skiter i sin blogg för att den inte funkar ( ska byta adress jag oxo)och så kommer man hem och läser din blogg och herregud, va e de för skit som händer i ditt liv?? KRAMAR OM!! Önskar att du inte behövde gå igenom detta. Känner ju dig inte,men jag tycker om att läsa din blogg eftersom dina tankar är så lika mina. Du kommer att komma ur det här starkare än förut. Du tar rätt beslut. Jag tänker på dig och skickar varma, stödjande tankar ända här borta från andra sidan jorden. KRAM!
Signe

Anonymous said...

Fan, jag gl;mde ju ge dig den uppiggande länken!

http://www.youtube.com/watch?v=FVI4p3s2veQ

samt

http://www.youtube.com/watch?v=5QGl60UduI4

Nostalgiii, iallafall i den sista länken. You tube är otroligt bra. Jag kanske skulle börja blogga "live"?

kram

Nostalgia said...

signe, tack! dina kramar värmer :)
om bara den här veckan kan gå fort också..
ska kolla in länkarna sen :)
massar kramar, o tack för att du bryr dig :)

enAnnan said...

Hoppas du mår något bättre idag.

Jag håller med Ellie och tycker att det är skitbra att du lär grabbarna om kondomer, ansvar och hur man gör. :)Såklart måste vi prata med våra barn även om vi inte berättar allt för dem. de ska ju inte bli våra förtrogna så...

Kramar om

Nostalgia said...

anna, näe.. det blir ju inte direkt bättre, tvärtom..

jao :) kram