Monday 5 March 2007

Musikminnen

inget framkallar minnen så mycket som musik.

D.A.D - Jihad
jag var tillsammans med en kille som heter leif. vi låste in oss i hans rum och lyssnade på D.A.D. och kom på den jättebra idén att dill-dipp nog skulle funka på samma sätt som man hört att vispgrädde funkar när man har sex. insmetade i dill-dipp (det var mest han som var insmetad) ålade vi omkring i sängen och D.A.D sjöng there's no fuel left for the pilgrims. året var 1993. jag var 18, snart 19. det var tider det!

Kanye West - Through the wire
när pappa och jag och min bror svängde upp mot akademiska sjukhuset i Uppsala, 26 februari 2004, och vi visste inte om mamma levde eller hade dött på vägen i ambulansen. jag var så fruktansvärt rädd, så fruktansvärt ledsen. mamma hade fått hjärnblödning på natten, och läkarna i gävle sa att det inte fanns nåt att göra, men de från uppsala övertalade dem att skicka henne dit. så hon fick komma till NIVA i uppsala, låg medvetslös i två veckor innan hon vaknade. och nu mår hon bra. läkarna trodde aldrig hon skulle bli återställd. ett litet mirakel helt enkelt. och Through the wire kommer alltid framkalla känslan av maktlöshet och skräck. sedan fick jag höra att låten handlar om när kanye west var med om en bilolycka. eller nåt liknande.

Scorpions - Wind of change
jag var nyss fyllda 18 och inget var bättre än Scorpions. jo, Scorpions på globen i stockholm! jag var överlyckligt. åkte ner med ett gäng killar och bodde i finfin lägenhet på maria-torget.
när de spelade Wind of change var lyckan total, tusentals tändare, trångt och varmt och underbart.
på natten efteråt hade vi karatetävling i köket. jag sparkade högst.

Outkast - Ms Jackson
jag var ung, bara 26 år :´) petra och jag var singlar, vi satt i hennes vardagsrum och rökte, drack sprit ur en dunk och diskuterade tungpiercingar, som jag på den tiden tyckte var det ultimata hos en kille. videon spelades ofta på MTV och vi ääälskade den.
skulle lätt kunna tänka mig sitta i petras vardagsrum med en dunk sprit och kedjeröka igen. gärna idag. hah.


sen finns det ju miljoner fler musikminnen såklart.


min bror ringde, jag fick en konstig känsla av att han vet. hur mår du? vad gör du? vad har du gjort hela dan då? har det inte hänt nåt annat? om min bror läser min blogg så vill jag säga förlåt för att du har en sån.. klantig lillsyrra.
iaf, anna har fått förvärkar. oooooh. hoppas bebisen kommer ut snart! jag ska ju bli faster!

puss på er.

10 comments:

enAnnan said...

Allvarligt Jennie?!?!
Dilldip????

;)

Kramar

Cax said...

Håller med...Outkast är en gladlåt!

Nostalgia said...

anna, haha.. ja! det var otroligt äckligt när den blev varm av kroppsvärme :s


cax, absolut :)

Anonymous said...

Scorpions...hahaha..jaa..hahahahaa
=)

Anonymous said...

Jihäd ajm gettin mäd and there's ...Hur bra som helst..Dipgrejsandet kanske dock inte var optimalt :-)

Nostalgia said...

röva, jag hade en scorpionströja också :)


magnus, D.A.D är skitbra, dilldipp är inte bra på kroppen.

Pateterat said...

Du och jag i ett tält sommaren -89

I din bandspelare rullade Brucan med Born in the USA.. om och om igen ! Dagarna spenderades på Harnäs badet eller i Furvik där vi flörtade vilt.. Allt var så förb.. lätt och enkelt.. No problemas ..

Inge kul att växa upp och bli gammal ! :o(

Nostalgia said...

helena, sommaren 88 väl? :) eller.. skitsamma. ja, det var annat då.. ska vi tälta tre veckor på din mamma o pappas gård i sommar? o bjuda in norrmän o äta ostbågar? ;)

Pateterat said...

Oooh jaa... Men vi kan väll stå över norrmännen ?? Det räcker med ostbågar för mig :o)

Nostalgia said...

helena, okej.. en irländare med öl till mig då?