Tuesday 17 April 2007

Poesistunden V



Barfotabarn

barfotabarn
med sol i hår och ögon
berätta hur det känns
att gå barfota i gräset
och måla kinderna med maskrosor

barfotabarn
med solbränd hy och sandiga tår
berätta hur det känns
när vattnet aldrig är för kallt
och sommaren aldrig för kort

barfotabarn
med blickarna framåt och uppåt
berätta hur det känns
att vakna och vara lycklig
för att livet är enkelt att leva

barfotabarn
med glass och jord runt munnen
jag har glömt hur det kändes
när allt var den roligaste leken
och allt som fanns var oändligt

-2003


Det spelar ingen roll att andetagen tar slut

luften är frusen, precis som du - som om vintern redan var här
om jag rör dig spricker du itu - jag borde gå och lämna dig där
för jag räcker inte till - jag kan inte värma dig hel
och tiden har stannat, allt står still - allt jag säger nu blir fel

- 2003


Hålla känslan kvar

vintervilda kravaller i snö, änglar i tö
stjärnvinterkinder med tårkristaller som faller
som snöblandat regn
du sjunger om stormvår och vårstormar och
din hand formar rörelserysningar på vårblek barhud
hålla känslan kvar i juniregn och sommarhår
din hand som når och får och tid som bara
går och går
du sjunger om höstmelankoli, kylslagen apati med
längtan inuti efter vildvinternätter och drömmar
som krasar mellan mellan vårläppar - våra läppar
och melankolihöst tröstas av din hand mellan
sommarbruna lår, som bara du får, för
det är lätt att drunkna i ögon som bara du har
hålla känslan kvar hålla känslan kvar

- 2004


(den sista är en av mina absoluta favoriter)

2 comments:

enAnnan said...

Jag håller med Jennie.
Den sista var alldeles underbar!!

Kramar

Nostalgia said...

tack söta anna :)