Sunday 15 April 2007

Poesistunden IV






Clown 1, 2, 3 och 4



tillägnad Anders





det brinner i ögat på clownen, i boken, tredje delen, andra kapitlet, sjunde raden, första meningen, jag gråter, för ingen annan gråter, inte ens clownen.



omkullslagen, 'barn kan vara så elaka', förlamad av skräck ligger han kvar, och dom skratttar och pekar, spottar, ser elden sluka hans röda hår och jag gråter, för ingen annan gråter, inte ens clownen.



tredje delen, andra kapitlet, första raden, andra meningen, den lilla lilla flickan håller hans hand, klappar hans kind, viskar om förlåtelse snälla Gud förlåt mig, clownen gråter utan ögon.



sista sidan, de gräver hans grav, världen har inte stannat, tiden går och grymhet består, jag mår illa, clownen somnar stilla och ler mot mig genom boken, ingen gråter, inte ens jag.





- 2004







(jag tycker det är obehagligt med clowner, de är alltid så elaka i skräckfilmer. i den här dikten försökte jag göra clownen till den snälla)

2 comments:

Anders said...

Tack Jennie....
kramar

Nostalgia said...

kram anders :)