Monday 18 June 2007

Irriterande

jag läser ju rätt mycket böcker, av alla möjliga sorter och författare. i nästan alla böcker hittar jag små slarvfel. det är irriterande. iofs. men kanske mest för att jag MÄRKER det. och orkar bli irriterad.

sen en sak som stört mig OTROLIGT mycket sista tiden är det här:

"hon släpade sig fram till dörren som vore hennes ben fyllda med cement"

varför? varför skriver de så?! när de kan skriva:


"hon släpade sig fram till dörren som om hennes ben vore fyllda med cement"

det där dyker upp titt som tätt. "som vore" istället för "som om det vore"

det stör mig när jag läser. jag är antagligen jättelarvig. men oftast så har författaren ett helt annat slags språk, där det där uttrycket inte passar in.


om man skulle ta o skriva sig en egen bok då kanske! ;)

2 comments:

Ung tant said...

"som vore" är snyggare. ;)
Puss!

Nostalgia said...

anneli, det är ju INTE det :p
puss!