Wednesday 9 May 2007

Förlåt för alla fula ord i det här inlägget

kund kommer in, pratandes högt i en jävla sladd från örat. och kastar fram en lapp på disken. utan att titta på mig. jag tittar frågande på honom (fast jag VET att han ska hämta biljetter)

kundjävel (pekandes på lappen): " KUS! KUS..bilJETTER! TÅG! (hela tiden pratar han fortfarande med nån i sladden)

(KUS är alltså början på kundjävelns bokningsnummer)

jag slår in bokningsnumret, onödigt långsamt, chansar på sista bokstaven (U eller V) och hoppas det är fel, så jag kan avbryta kundjäveln i det viktiga telefonsamtalet, men det är rätt.

jag: "Ulf N*******m?

(fitt-ulf nickar)

tågbiljetterna är betalda med kort på nätet, men hos ATG-ombud kostar det alltid 20 kronor att ta ut tågbiljetterbiljetter. som ATG tar, inte vi.

jag: "20 kronor kostar det att hämta ut dom"

kuk-ulf: "ja" (han har slutat prata i telefon nu)

när han inte verkar vara påväg o ge mig några pengar säger jag igen
"det kostar 20 att hämta ut biljetterna"

fitt-ulf stirrar oförstående.
"ja?" säger han.

ja: "ja, alltså, det ingår inte i det du redan betalat på nätet, det blir 20 kronor till"

då tar ulfjäveln fram ett visa-kort.

jag: "vi tar inte kort"

då stirrar han ännu mera oförstående på mig.

"men det är väl ändå lite löjligt" säger han surt o sliter fram en 20:a.

"men så är det" säger jag.

ulf vill ha kvittot på tjugan, och det ligger redan i fodralet med biljetterna, han ska väl dra av det på företaget antar jag.

jag är så jävla trött på kunder med dålig attityd, som tror de ÄR nåt, som pratar i telefonen när man försöker prata med dom som man brukar prata med kunder. och jag har väldigt svårt att inte verka glad o trevlig när jag jobbar, men när såna som KNULL-ULF kommer och tror att de ÄR NÅT FÖR ATT DE HAR KANSKE LITE PENGAR, då blir jag arg!

han förstörde min dag.


(kollade upp provisionen. på biljetter. när vi sålt biljetter för 90 000 kronor får vi 890 kronor i provision. och skulle vi ta kort så kostar varje kortdrag ca 5 kronor till banken, o tänk på alla småköp som folk vill göra, köpa tuggummi för 7 spänn på kort! då förlorar vi förfaen pengar. det funkar inte för en liten privat butik, som inte har bra avtal med banken på samma sätt på ica, konsum, pressbyrån osv.)

6 comments:

Anonymous said...

Ha ha ha, han kanske skulle ha gått in till Bengtsson istället.
De skulle nog ha passat ganska bra ihop... ;)

Nostalgia said...

ellie, haha. ja. det är nog bengtssons bästa kompis :o

enAnnan said...

Låt inte såna förstöra din dag.
Ryck på axlarna och glöm honom.

Jag är så elak att jag ALLTID måste fråga om något om mina kunder pratar i telefon.
Jag låtsas att ATG eller Svenska spel inte kan läsa av kupongen eller måste påpeka något eller så.

Sedan när de lägger på eller ber den andra personen vänta - DÅ fungerar det igen.

Hahaha - lite elak jag veeet.

Kramar

Anonymous said...

anna, så jävla bra. jag skulle vilja bara stå och vänta tills de pratat färdigt, vägra ta deras lappar eller vad det är iförrän de lägger på :)

kramar

Anonymous said...

Fruktansvärt irriterande med arroganta kunder som förväntar sig att få hjälp när de håller på med nåt helt annat. De kan väl för fasen prata färdigt innan de kommer in. Så förbannat otrevligt sätt. Morr! På mitt jobb vägrar vi ta kort under 100kr just för att avgiften till banken är så hög. Och det är förstås såååå jobbigt för många kunder, trots att bankomaterna ligger 50 meter bort. Nu blev jag upprörd. ;)

Anonymous said...

Om det inte handlar om ica-ulf så måste det vara lidl-ulf det rör sej om? Snart kommer väl kommunistnorrmännen med sin lim-sturla?

Korkat inte samma sak som elakt? Om någon tjej nu skulle krama ellinor och jennie utanför fantasins domäner irl, so what?